Moja szkoła na przestrzeni wieków
SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
Moja szkoła na przestrzeni wieków
Małopolska –moje miejsce na ziemi ,moja mała ojczyzna.
Kategoria: Szkoły Podstawowe z gmin wiejskich.
1. Tytuł projektu:
Moja szkoła na przestrzeni wieków.
2.Nazwa wybranych obszarów:
Historia regionu ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej (m. in. istotne wydarzenia ,miejsca pamięci narodowej, świadkowie historii).
Kultura regionu(m.in. .obrzędy, tradycje, zabytki, miejsca kultu religijnego).
3.Rozpoznanie potrzeb uczniów i środowiska wskazujących na zasadność podjętych działań :
Uczniowie z miejscowej Szkoły Podstawowej interesują się historią najbliższej okolicy i środowiska , w którym mieszkają. Do tej pory uczestniczyli w projekcie organizowanym przez MIK w Krakowie Odkrywanie Małopolski, dwukrotnie również brali udział w konkursie Bliższe Ojczyzny Małopolska. Dzieci uczą się w zespole regionalnym Trzy Korony. Poznają tańce ludowe, zabawy, przyśpiewki, gawędy, wiersze. Szkoła jest instytucją wokół której skupia się życie kulturalne mieszkańców wsi .
W miejscowości znajduje się również piękny zabytkowy kościół p.w.św.Marcina leżący na szlaku Architektury Drewnianej. Pochodzi z XV wieku. Młodzież szkolna na lekcjach przyrody , historii, języka polskiego poznaje jego przeszłość ,styl architektoniczny, legendy z nim związane. Wieś ma duże walory krajoznawcze i duży potencjał turystyczny. Znajduje się w okolicach Pienińskiego Parku Narodowego oraz Gorczańskiego Parku Narodowego.
W pracy pedagogicznej nauczyciele wszczepiają dzieciom dumę z powodu przynależności do swojej małej ojczyzny, wskazują na potrzeby współczesnego środowiska .
4.Uczestnicy projektu:
Projekt adresowany był głównie do dzieci ze Szkoły Podstawowej w Grywałdzie w wieku od 6 lat do 12.
5.Miejsce realizacji projektu:
Projekt realizowany był w Szkole Podstawowej w Grywałdzie.
6.Informacja o instytucjach i organizacjach partnerskich oraz ich rola projekcie:
Kuratorium Oświaty w Krakowie z panią Agatą Szutą na czele oraz przedstawicielami Delegatury w Nowym Targu.
Starostwo Powiatowe w Nowym Targu z Urzędującym Członkiem Zarządu panem Bogusławem Waksmundzkim na czele, którzy zaszczycili swoją obecnością podsumowanie projektu.
Urząd Gminy Krościenko n. D z wójtem Stanisławem Gawędą ,który wsparł finansowo realizację przedsięwzięcia.
Pan Grzegorz Podlewski , prezes Zespołu Elektrowni Wodnych w Niedzicy, który sfinansował wydanie okolicznościowego folderu dotyczącego historii szkoły.
Rada Sołecka wsi Grywałd, radni przybyli na uroczystość.
Rada Gminy Krościenko n D. Radni przybyli na uroczystość podsumowującą projekt.
Parafia rzymskokatolicka z Grywałdu z proboszczem Alfonsem Górowskim ,który zadbał o oprawę liturgiczną ceremonii podsumowującej.
Dyrektorzy ze szkół podstawowych w Krośnicy, Krościenku n. D., Gimnazjum w Krościenku oraz szkół średnich wraz pocztami sztandarowymi, którzy uświetnili swą obecnością uroczystość.
Rada Rodziców ze Szkoły Podstawowej w Grywałdzie, rodzice czynnie włączyli się w organizację uroczystości.
Ochotnicza Straż Pożarna w Grywałdzie ,strażacy uczestniczyli w podsumowaniu projektu, w szkole działa Młodzieżowa Straż Pożarna.
III. Szczegółowy opis działań w każdym wybranym obszarze
Nazwa obszaru:
Kultura regionu (m. in. obrzędy ,tradycje, zabytki, miejsca kultu religijnego).
Zespół regionalny przybliża również tradycje istniejące we wsi a stopniowo zanikające takie jak kolędowanie , chodzenie z turoniem po wsi .Zostały zakupione stroje ludowe, dzięki którym dzieci mogą w pełni ubrane występować na różnych imprezach organizowanych przez szkołę, parafię, uświetniają uroczystości gminne. Jest to jedyny dziecięcy zespół folklorystyczny działający na terenie Gminy Krościenko n. D. W ramach współpracy z parafią rzymskokatolicką dzieci wzięły udział w koncercie organizowanym przez proboszcza parafii im. Bł. Karoliny Kózkówny w Rzeszowie. Przygotowane przez nie kolędy i pastorałki pienińskie wzbudziły zachwyt i zainteresowanie .
W naszej wsi znajduje się zabytkowy kościół pod wezwaniem świętego Marcina. Dzieci z klasy IV zajmowały się tworzeniem folderów dokumentujących historię kościoła, legendy z nim związane. Uczestniczyły w lekcji i zwiedziły kościół. Sami też opracowywali przewodnik po Grywałdzie.
W ramach projektu w szkole otwarto Izbę Regionalną ,do której udało się pozyskać elementy wyposażenia domu mieszkalnego , dawne narzędzia pracy takie kądziel, żelazko, prasa, dzieża do wyrabiania chleba, łopatą i inne.
Na zajęciach dzieci poznają typowe tańce ludowe: polka, zbójnicki, ogrodnik, obyrtany, krzesany, śtajerecek , zydówka. Uczniowie poznają przyśpiewki ludowe:
Ej Grywołdzanka jo se, Mały jo se mały, Jo se roz kury pos ,kotecka.
Uczniowie występują w strojach regionalnych zarówno chłopcy jak i dziewczyny. Zespół uczestniczy we wszystkich imprezach organizowanych przez Urząd Gminy oraz Gminne Centrum Kultury w Krościenku n.D. Głównym punktem programu artystycznego podsumowującego projekt był występ Zespołu Trzy Korony.
Uczniowie klasy IV i V brali udział w konkursie Zabytki Mojej Miejscowości.
Uczniowie klasy IV opracowali porfolio dotyczące swojej wsi i okolicy , trwają prace nad ustaleniem toponimów w Grywałdzie i ich etymologii.
Również w trakcie realizacji jest opracowanie Słownika Gwary Grywałdzkiej.
Uczniowie poznają poezję pienińską, gwarę.
Historia regionu ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej.
W ramach realizacji projektu uczniowie pod kierunkiem nauczycieli poszczególnych przedmiotów pracowali przez cały rok nad wzbogaceniem swoich wiadomości dotyczących szkoły i jej historii. Studiowali kroniki szkolne , zajmowali się wiadomościami z różnych okresów .Poznawali zasady funkcjonowania oświaty pod zaborami, po odzyskaniu niepodległości , w dwudziestoleciu międzywojennym, podczas okupacji , w czasach PRL, a także w najnowszym okresie .Jako wynik pracy uczniów została przygotowana ekspozycja fotografii ilustrująca losy oświaty w Grywałdzie .Na podstawie kronik i relacji świadków opracowano referat dotyczący historii szkoły oraz przygotowano i wydrukowano folder. Wsparcia finansowego do wydania folderu użyczył pan Grzegorz Podlewski ,prezes ZEW Niedzica. Szkoła współpracowała z Urzędem Gminy, Radą Sołecką ,Starostwem Powiatowym w Nowym Targu, której przedstawiciele zostali zaproszeni na podsumowanie projektu.
Działania podjęte przez nauczycieli spowodowały żywsze zainteresowanie młodzieży środowiskiem ,w którym przyszło im żyć , wzbudziło dumę z powodu uczęszczania do szkoły z wieloletnimi tradycjami .Pozwoliło poznać wybitnych rodaków .Całoroczna ekspozycja zdjęć na szkolnym korytarzu wzbudza żywe zainteresowanie wśród mieszkańców ,rodziców pamiętających swoje czasy szkolne. Rozmowy i wywiady przeprowadzane z nauczycielami i rodzicami zaowocowały wydaniem gazetki i folderu okolicznościowego.
IV. Działania ,które po zakończeniu realizacji projektu będą kontynuowane w szkole:
Po zakończeniu realizacji projektu w szkole nadal będzie działał Zespół Regionalny. Dzieci bardzo lubią występować na różnego rodzaju imprezach wiejskich i gminnych. Długofalowe działania wychowawcze w tym kierunku spowodowały, że stroje górali pienińskich widziane są chętnie podczas różnego rodzaju uroczystości wiejskich i parafialnych. Dzieci ubierają się na Boże Ciało ,na Wielkanoc, Boże Narodzenie. Nie wstydzą się gwary, chętnie recytują wiersze, poszukują sami źródeł historycznych dotyczących wsi, archiwizują stare piosenki i przyśpiewki .W szkole będzie Izba Regionalna, w której mogą być przeprowadzane lekcje . Będą wprowadzone treści regionalne do programów nauczania z przyrody ,języka polskiego, historii. Będą prowadzone działania i próby pozyskania środków finansowych do dalszego wyposażenia Zespołu Folklorystycznego w potrzebne akcesoria. Z inicjatywy uczniów podjęto również pomysł, aby napisać i wydać pracę monograficzną dotyczącą historii szkoły. Ma to być praca zawierająca wspomnienia, opowiadania i zabawne historie z życia uczniów w Szkole Podstawowej . Nadal będzie prowadzona współpraca z parafią rzymskokatolicką. Uczniowie będą poznawali historię kościoła.
Koordynator projektu:
Aniela Gabryś Dyrektor Szkoły